Ukážka č. 1

Môj kamarát Jano pochádza z valala, ale býva v meste. Keď skákal z brezy, vytkol si kotník. Bars ho to bolelo. A k tomu všetkému dostal zlú známku z litiky.

  1. Určte jazykový štýl ukážky č. 1:
    umelecký
    hovorový
    odborný
    publicistický

     

  2. V ktorej možnosti sú slová patriace do rovnakého jazykového štýlu?
    valal, dzifka, kapura, luna
    ludé, čarokrásny, švábka, vesna
    dzifče, dzedzina, ništ
    lkať, mesiačik, grule

     

  3. V ktorej z možností sú vetné členy vety určené správne?
    V okienku sa mihá žltkastý povrch planéty.
    príslovkové určenie miesta, slovesný prísudok, zhodný prívlastok, vyjadrený podmet, nezhodný prívlastok
    príslovkové určenie miesta, slovesný prísudok, nezhodný prívlastok, vyjadrený podmet, zhodný prívlastok
    príslovkové určenie času, neslovesný prísudok, zhodný prívlastok, vyjadrený podmet, nezhodný prívlastok
    príslovkové určenie miesta, slovesný prísudok, zhodný prívlastok, vyjadrený podmet, zhodný prívlastok

     

  4. Aké jazykové prostriedky využíva jazykový štýl, ktorým je napísaná ukážka č.1?
    termíny, skratky, značky
    nárečové, slangové, citovo zafarbené
    knižné a cudzie slová
    básnické, biblické slová

     

  5. Označte porekadlo:
    Čo na srdci, to na jazyku
    Aj srdce ho od toho smútku bolelo.
    Srdcu by ste chceli rozkázať?
    Má naňho ťažké srdce.

     

  6. Označte vetu, ktorá je napísaná pravopisne správne:
    K svojím rodičom bol prívetivý.
    So svojim učiteľom sa vždy dohodli.
    Rozumieš si so svojím otcom?
    Rozprával som sa so svojim bratom.

     

  7. Určte, v ktorej z možností sú slovesá v tvare slovesného podstatného mena:
    čítajúci, volajúci, píšuci, maľujúci
    čítanie, volanie, písanie, maľovanie
    vítaný, volaný, písaný, maľovaný
    čítajúc, volajúc, píšuc, maľujúc

     

Ukážka č. 2

Odkedy sa medveď a sedliak nenávidia

Medveď a sedliak začali spolu hospodáriť. Rozhodli sa, že zasejú obilie. S úrodou sa tak dojednali, že jeden si zoberie vrch a druhý spodok. Keď obilie dozrelo, sedliak si vzal klasy a medveďovi nechal holú slamu. Medveď sa hneval, ale nedalo sa už nič robiť. Dohoda je dohoda!
Na druhý rok nasadili zemiaky. A medveď hovorí:
"Teraz si budem ja vyberať. Ja si vezmem vrch a ty spodok!"
Ale zas len medveď na to doplatil, lebo medveď dostal vňať a sedliak zemiaky.
Odvtedy sa medveď a sedliak nenávidia.

( Ľudové umenie na Slovensku: Ostrovtipné príbehy i veliké ciganstvá a žarty. Bratislava: Tatran1981, s. 211 )

  1. Aký slohový postup použil autor v ukážke č. 2?
    opisný
    výkladový
    rozprávací
    informačný

     

  2. Označte slovo so slabikotvornou spoluhláskou r:
    zoberie
    dozrelo
    vrch
    teraz

     

  3. V ktorom slove je pravopisná chyba?
    detstvo
    svedectvo
    predčasný
    súčastnosť

     

  4. Označte uvádzaciu vetu k priamej reči:
    A medveď hovorí:
    Medveď a sedliak začali spolu hospodáriť.
    Dohoda je dohoda!
    "Teraz si budem ja vyberať. Ja si vezmem vrch a ty spodok!"

     

  5. Označte synonymum slova cigánstvo:
    podvádzanie
    hanobenie
    znevažovanie
    klamstvo

     

  6. V ktorej z možností sú chýbajúce hlásky uvedené v správnom poradí?
    Vošiel do -atematického kabinetu -ákladnej školy v Pravenci. Onedlho stál pred budovou -olicajného zboru Slovenskej -epubliky. Potom kráčal po -lici obrancov mieru.
    M, z, P, R, u
    M, Z, p, R, U
    m, Z, p, r, u
    m, Z, P, r, U

     

  7. Označte I. stupeň prídavného mena najväčší:
    veľa
    veľký
    väčší
    vysoký

     

  8. Určte umelecký prostriedok: mesiac smutno hľadí
    prirovnanie
    metonymia
    epiteton
    personifikácia

     

  9. Vyberte prídavné meno, ktoré vzniklo skladaním:
    autoškola
    ekosystémy
    pravdovravný
    druhý rok

     

  10. Určte vzor podstatného mena obilie:
    mesto
    vysvedčenie
    ulica
    dievča

     

  11. Označte slová pravopisne správne napísané:
    v areáli, dva areály, dva symboly
    v areály, dva areály, dva symboly
    v areáli, dva areáli, dva symboli
    v areály, dva areáli, dva symboli

     

  12. Napodobenie zvuku vhodným využitím hlások v slovách sa nazýva:
    rým
    zvukomaľba
    melódia
    gradácia (stupňovanie)

     

  13. Ktoré útvary epiky rozdeľujeme na miestne, historické, heraldické:
    báje
    povesti
    poviedky
    romány

     

  14. Označte jazykový štýl ukážky. Orava je vraj taká chudobná, že tam majú na domoch také malé oblôčky, že sa cez ne možno dívať iba jedným okom. To si však vymysleli susedia, ktorí Oravcom závidia ich krásny kraj.
    administratívny štýl
    hovorový štýl
    umelecký štýl
    náučný štýl

     

  15. Vyberte možnosť, v ktorej je dvojčlenná veta úplná.
    Rozhodli sme sa radšej mlčať.
    Otvoril sa pred ňou svet plný tajomstiev.
    Rybie mäso som pripravil na čínsky spôsob.
    Večerami mu vždy bývalo clivo.

     

  16. Naše osudy sú veľmi podobné. V ktorej možnosti je prisudzovací sklad tejto vety.
    naše osudy sú
    sú podobné
    osudy sú podobné
    sú veľmi

     

  17. V ktorej možnosti je podčiarknutá predložka?
    prebehol okolo nás
    bol som dlho hore
    vôkol sa rozprestierajú lesy
    patrila mu veľká vďaka

     

  18. Vyberte možnosť, v ktorej nedochádza vo všetkých slovách k spodobovaniu.
    nadradený, bez ceny, havrany, spevom
    vznikol, krížom, z domu, s nami
    rozplakať, od leta, vlasy, ľahkým
    strihal, odvážil, v behu, vzplanul

     

Ukážka č. 3

DRUHÉ DEJSTVO
2. výstup

ROMEO: Neverí jazvám, kto ich necíti.
(V obloku sa zjaví Júlia)
Lež ticho! Čo to svitá v okne tom?
To východ je a Júlia je slnko!
Len vystúp, slnko, zabi mstivú lunu,
……………………………………….
Hľa, tvár si teraz podoprela rukou!
Môcť byť tak rukavicou na tej ruke
a dotknúť sa jej tváre!
JÚLIA: Romeo! Prečo si ty Romeo?
Ach, zapri otca, vzdaj sa svojho mena.
ROMEO: Vezmem ťa za slovo.
Nazvi ma láskou, rád sa prekrstím.
Odteraz nevolám sa Romeo.

  1. Aký literárny druh predstavuje ukážka č. 3 ??
    lyriku
    epiku
    drámu
    veršovaná epiku

     

  2. Ktoré tvrdenie vzťahujúce sa na ukážku 3 je pravdivé?
    Výstup je väčší celok ako dejstvo.
    Veta v zátvorke sa nazýva autorská/ scénická poznámka.
    Vezmem ťa za slovo - je príslovie.
    Ukážka neobsahuje umelecké prostriedky.

     

  3. V ktorej možnosti sú uvedené iba neohybné slovné druhy?
    ach, ťa
    byť, tak
    rád, ma
    hľa, lež

     

  4. „Vezmem ťa za slovo.“ Veta znamená, že:
    budem trvať na tom, čo si povedala.
    súhlasím s tým, čo si povedala.
    nesúhlasím s tvojím názorom.
    prezradím, že si niekoho ohovárala.

     

  5. V ktorej z možností sú všetky slovné spojenia združenými pomenovaniami?
    Rimavská Sobota, daždivá sobota, zdravotná sestra
    žiacka knižka, triedna kniha, školský rok
    pokojná rieka, rozbúrené more, nebezpečný útes
    ľadový hokej, rumanček pravý, teplý vrch